ARENA SKRAPAN
Arena Skrapan

Modern arena för coworking

I ett av Stockholms högsta landmärken, Skrapan på Södermalm, har Reform varit med och skapat ett ny arena för coworking tillsammans med Kanozi Arkitekter.

Skrapan på Södermalm har uppdaterats med 3500 kvadratmeter ”coworking space” som en del i Vasakronans erbjudande. Arena Skrapan omfattar 150 flexarbetsplatser, 17 kontorsrum och 38 mötesrum samt ett antal lounge-ytor.

  • År
    2023
  • Kategori
    • Kontor
    • Ljusdesign
  • Uppdragsgivare
    Vasakronan
  • Plats
    Stockholm
  • Byggarkitekt
    Spectrum Arkiteketer
  • Inredningsarkitektur
    Kanozi Arkitekter
  • Projektledning
    Ciceron Projekt
  • Status
    Färdigställd

Redan i receptionen märks den höga ambitionsnivån för både inredning och belysning. I fonden blänker en flygel och en ljusinstallation pryder en av väggarna på väg in till salongen med landets kanske vackraste betonginramade lanternin. I denna stora sociala yta reflekteras dagsljuset i golvets intrikata mönster av vit marmor och två olika toner kalksten.

Runt hela ytan syns Lars Rolfs konstverk från invigningen av byggnaden (1959) bestående av kvadratiska och rektangulära stålplattor. Miljön är mjukt och sobert elegant i olika nyanser av grått, beige, vanilj och brunt där inslag av träpartier ger ytterligare värme.

Alla platser är arbetsplatser

Ljusdesigner Beata Denton på Reform har ansvarat för ljuset vars ledmotiv var att ”alla platser är arbetsplatser”. Visionen för ljussättningen beskriver hon så här: Ett bra och bländfritt arbetsljus överallt och samtidigt en behaglig lounge-känsla och dimbart för individuell anpassning. Styrningen skulle vara ”motsatsen till komplicerad” som beställaren uttryckte det. 


Det handlade också om att i stor utsträckning följa husets språk och se till att ljussättningen underordnade sig arkitekturen. Den största utmaningen var att följa antikvariens beslut om att bevara de infällda originalarmaturerna i undertaket och då även behålla bländskyddet. Vi ville få ner ljuset mot golven för att leda besökarna, men bländskyddet drog blicken mot undertaket. Vi kombinerade därför en smalstrålande LED-modul med nytillverkade, 3d-printade kopior av bländskyddet.

Balkarna i lanternintaket rensades varsamt på befintliga strålkastare och eftersom Vasakronan ville att alla ytor skulle fungera för arbete installerades XALs Unico Q9 downlight vars design påminner om lanternintakets form och metallplattorna i konstverket.


Konstverket av skimrande metall lyftes fram genom att rengöras och förses med en varmvit LED-list som också ger skuggverkan. Marmorpelarna som definierar rummets yta försågs med väggarmaturer som monterats uppochner eftersom borrning i marmorn inte tilläts. Allt är dimbart och flera färgscenarier finns för backoffice att justera. Klockan 18 går ett så kallat after work-scenario på.

Väl avvägd belysning

Vasakronan anlitade Ciceron Projekt som samordnar och projektleder hyresgästens entreprenad och upphandlar ljusdesign, inredningsarkitektur samt ljud- och doftdesign.


Varje fastighet är unik och följaktligen har alla projekt sina förutsättningar och utmaningar. Vi har sett hur det kan se ut både när belysningen är lyckad och inte och vår erfarenhet är att det ofta är en sund investering att ta hjälp av en ljusdesigner för att säkerställa bästa möjliga belysning i en lokal. En lyckad belysning är väl avvägd med projektets kulör- och materialval för att skapa en genomtänkt helhet och arbetsmiljö, menar Monica Schrickel, projektledare på Ciceron Projekt.

Projektet har haft fokus på hållbarhet och till stor del handlat om minimal förändring i rumsstruktur och maximalt bevarande av material. Armaturer och undertakens akustikflak är två exempel på återanvända inslag.

 För arbetsplatserna i de öppna kontorsytorna ville vi undvika en platt ljussättning med alla armaturer i samma riktning, 90 grader mot fasad. Istället arbetade vi för att ljusmässigt diversifiera ytan genom att låta de återbrukade pendlarna följa bordens placering men i passagerna riktas ljuset istället parallellt med väggen för släpljus och för att understryka en riktning. Lika viktigt är det att det är något som drar längst bort, något som väcker nyfikenhet, som ögat söker sig till och kroppen vill röra sig mot, så i fonden har vi ljus mot vägg eller draperi.