Paradox
Paradox Interactive

Fantasieggande Paradox

Paradox är kontoret där medarbetarnas egna intressen, inspiration och idéer förverkligats i en fantasieggande arbetsplats som bara kan kallas de många paradoxernas kontor. I en renoverad kontorsfastighet har vi skapat en berättelse som tar besökare och medarbetare från renässansen till rymden.

  • År
    2019
  • Kategori
    • Kontor
    • Ljusdesign
  • Uppdragsgivare
    Paradox Interactive
  • Plats
    Stockholm

Få människor kan säga att de reser i tiden en vanlig arbetsdag, på kontoret. Det är kanske att stretcha sanningen lite väl långt att säga att medarbetarna på Paradox – ett av världens ledande PC-spelbolag – kan det. Men de kommer rätt nära tack vare fantasifull inredningsarkitektur. Och det kostade inte fantasisummor. Målet för oss på Reform var att ta fram ett koncept som speglade medarbetarnas kreativitet, i en funktionell och hållbar arbetsmiljö. Återbruk och second hand-möbler är betydande delar av inredningen. Ett skåp är faktiskt från 1600-talet.

Kontoret består av fyra våningar med tidsresan som gemensamt tema. Här finner man element och inspiration från viktorianska upptäcktsresanden och safari till en Speakeasy och en rymdkommandobrygga. Utöver detta är kontoret uppdelat i sociala mötesplatser, ytor för teamarbete och arbetsro, plus en bar, en matsal och möteslounger. Dessutom finns det hela fyra inspelningsstudios (av Redroom Studios) eftersom företaget producerar eget ljud.

Vi har jobbat medvetet med belysningen för att skapa rätt atmosfär till de många olika temana. Belysningen förstärker olika stämningar och funktioner i de olika ytorna. Genom att anpassa fastighetens basbelysning med zonindelningar och scenarier har vi kunnat bygga varierande ljusmiljöer och kompletterat med konceptuell miljöbelysning.

På Paradox finns de mest underbara, kunniga och kreativa utvecklarna och konstnärerna. Det är dessa personers engagemang och kärlek till sitt jobb som motiverat och inspirerat oss på Reform att skapa ett kontor och en mötesplats som ska fungera, hålla länge och berätta om varumärkets innersta hemligheter.

Allt detta i en helrenoverad fastighet från 1990-talet. Snacka om paradox.